
Marketing a psychológia farieb
Všimli ste si niekedy, že každá farba na vás a vaše pocity pôsobí inak? Prečo cítime pokoj, keď sme v prírode? Prečo v nás modrá obloha a zelené lúky evokujú pocit pohody? Prečo máme nepríjemný pocit, keď vidíme červenú na semafóre alebo značku „STOP!“? V tomto článku si na všetky tieto otázky odpovieme.
O farbách je všeobecne známe, že dokážu pozitívne, ale aj negatívne ovplyvňovať našu myseľ. Ľudský mozog farby spracúva automaticky a bez toho, aby sme si to uvedomovali ich kategorizuje a vyhodnocuje.
Pri kúpe určitého produktu je pre 93% klientov jedným z najdôležitejších kritérií výberu vizuálny vzhľad a takmer 85% ľudí priznalo, že si určitý produkt kúpili najmä kvôli farbe. Farba skrátka „predáva“.
Ako jednotlivé farby vplývajú na ľudí?
- Červená – stimuluje telo, zvyšuje krvný tlak a tep, vyvoláva pocit naliehavosti, čo pôsobí priaznivo na predaj. Veľmi častá je v reťazcoch rýchleho občerstvenia, keďže podporuje chuť do jedla.
- Modrá – typická „mužská“ farba. Spája sa s mierom, vodou, oblohou, spoľahlivosťou, poskytuje pocit bezpečia, potláča chuť do jedla a všeobecne stimuluje produktivitu. Najčastejšie ju používajú konzervatívne značky, aby zvýšili dôveru vo svoje produkty.
- Zelená – zdravie, pokoj, príroda, sila. Pôsobí uvoľňujúco, preto ju môžeme nájsť v obchodoch, častá je tiež v rôznych environmentálnych kampaniach. Zelená navodzuje pocit harmónie a rovnováhy, čím podporuje rozhodovanie.
- Fialová – často spájaná s autorskými právami, evokuje múdrosť a rešpekt. Stimuluje kreativitu a riešenie problémov. Používa sa aj na propagáciu dekoratívnej kozmetiky a výrobkov proti starnutiu
- Oranžová a žltá – živé, veselé farby, ktoré dodávajú pozitívnu energiu. Oranžová však môže vyvolávať aj pocit opatrnosti. Žltá stimuluje mozgovú činnosť, vyvoláva aktivitu a odolnosť voči únave.
- Čierna – evokuje autoritu, silu a stabilitu. Pri častom používaní však môže pôsobiť obťažujúco.
- Šedá – symbolizuje starobu a solidaritu. Príliš veľa šedej môže viesť k pocitom depresie.
- Biela – je spojená s čistotou, pocitom bezpečnosti a veľmi dobre podporuje kreativitu. Medzi ostatnými farbami zohráva neutralizujúcu úlohu. Ak sa použije ako pozadie, všetky ostatné objekty, ktoré sa pred ňou nachádzajú budú zdôraznené.
Ako uplatniť teóriu farieb v praxi?
- Použitie kontrastov pomôže upriamiť čitateľovu pozornosť na dôležité časti.
- Sýte farby pôsobia na emócie.
- Jasné farby podporujú energickosť, čo vedie k pozitívnym reakciám klientov.
- Tmavšia farebná téma čitateľom uľahčí spracovanie väčšieho množstva náročných informácií.